torsdag 30 december 2010

Att handla


Idag skulle jag handla till nyårsmiddagen. Väl framme vid charken beställer jag lagomt mycket oxfilé för två stackars individer, 300 gram.
- Det är bara hela bitar som vi säljer för angivet pris, annars blir det standard priset, får jag oväntat tillbaka.
Eftersom det blev en helt ny situation i min skalle som jag inte alls var förbered på lät jag hjärnan bara löpa fritt i samma spår.
- Vadå, vad menar du, säljer ni inte oxfilé i mindre volymer idag? Fick jag ut mig,
- Jo, men då blir det standardpriset.
- Jamen det blir bra det, 300 gram tack.
- Men är det inte lika bra att ta en hel bit istället?
Här började jag lacka ur lite.
- Nej, jag skiter i att det inte är rabattpris, jag vill ha 300 gram.
Så tas kniven fram och det måttas på världens största köttbit. Precis innan det skärs kommer en till kontrollfråga.
- Men alltså, det här är ca 300 gram, men det kommer ju att bli dyrare än om du köper en hel bit till rabattpris.
Det var då jag insåg att rabattpriset var 1/3 del av normalpriset, så nu blir det att äta oxfilé hela helgen.

1 kommentar:

Kattis sa...

Du kan skära av 300 gram och sen frysa resten.... Det går!

Tsss, du måste alltid ha koll på rabatterbjudanderna innan du går och handlar. Farmor skulle säga "oj oj oj" åt ditt slösaktiga handlande annars ;)