torsdag 29 april 2010

Stängd grönskylt

Lund upplever denna torsdagseftermiddag något så oroligt som "dagen före systembolaget stänger portarna för en hel dag trots att det är fredag eftersom vi inte drivs av vinstintresse". Hela upprullning till detta beslut, att ha stängt fredag den sista april, bygger på någon analys gjord av något sofistikerad samhällsorgan som räknat ut att det blir mindre fylla på första maj om detta görs. Detta resultat bestrider jag verkligen inte men eftersom jag hamnade i skottlinjen idag och fick stå i en 30-meters kö för att få ens komma in i butiken började jag fundera på om det blir något bättre av att göra på detta vis. När jag hade kommit in, plockat på mig och stod i den kilometerlånga kassakön kunde jag lätt konstatera att merparten av kunderna hade lätt panik. Av de dussintal resonemang jag uppsnappade när jag stod i kön lät det ungefär:
"Köp så mycket du orkar bära", "Ta en till vinbox utifall","En eller två spritflaskor? vi tar två så är vi säker".
Jo, det blir nog mindre stökigt därute imorgon skulle jag tro (Not).

1 kommentar:

bror jonas sa...

Ett av de största hälsoproblemen i sverige, är samhällsorganens mentala ohälsa vad gäller alkohol.

Idag var jag på hälsotest. De spenderade mer än en tredjedel av testet med att älta saker som exakt(!) hur många cl av alla olika alkoholsorter man i genomsnitt(!) drack under ett år. De hann nästan inte alls med att diskutera andra bi-faktorer för hälsan, som stress (det var faktiskt jag själv som fick ta upp stress).

Det var oklart varför. De sade att alkoholkonsumtion hade med hälsan att göra, men själva frågorna var till stor del av typen: "Har du skadat andra människor när du var full?", "Skäms du?", o.s.v.

I danmark skulle de ha frågat: "Drikker du for meget?", och om jag hade sagt nej så hade man gått vidare till hälso-delen av testet.

Utifall det f.ö. skulle råda några som helst tvivel om saken, så idiotförklarar jag samtliga som inte tycker att den danska modellen är bättre för att hjälpa till med hälsan (och alkoholkonsumtionen). Att bry sig, istället för att klandra.