söndag 4 april 2010

SJ - Företaget utan fel


Jag sitter just precis nu på ett hederlligt X2000 med riktning mot Lund. Tanken var att jag skulle vara hemma om 11 minuter, 16:30, men ny ankomsttid är beräknad till 18:30. Eftersom SJ även har lagt ut en folder på tåget som förklarar varför de har sådana problem fick jag för mig att göra en sammanfattning av min reseupplevelse med företaget under denna påsk.

Resa 1 - Natttåget. Vad kan gå fel? Det första som händer är att vagnen jag ska sova i inte ens är påkopplad. Jag ska in i vagn 8 och efter att konduktörn uppfattat att den inte finns blir jag placerad vagn 9. Eftersom det redde ut sig utan problem klagar jag inte för mycket om det. När klockan 7 timmar senare klämtar för väckning blir jag mäkta förvånad över all skog som verkar finnas alldeles utanför stockholms centralstation. Tio minuter senare blir jag meddelad genom högtalarsystemet att tåget är 1.5 timme försenat och att vi missar våra anslutningståg norröver. Så istället för att åka sista sträckan X2000 och vara framme 9 på morgonen får det kuskas pendeltåg till Gävle varpå resans sista 15 mil avklaras på lokalt pendeltåg utan platsgaranti.

Resa 2 - Hemresan (denna resa): Tidig avgång 08:58 ska göra att vi är i Lund redan 16:30 så vi hinner göra något vettigt hemmavid innan kvällen är inpå oss.
Klockan 08:45 susar papps iväg med bilen efter att ha lämnat av mig och jag går mot perrongen. Det är precis i detta ögonblick det sprakar till i de uråldriga högtalarna som är monterad på den ödsliga tågstationen i Hudik. Det ropas ut att mitt tåg är inställt. Som tillägg kommer att ingen ersättningstrafik kommer att finnas, men om någon tycker detta är upprörande går det bra att kontakta SJ:s kundservice. Här slutar min halvtaskiga relation till SJ. Game Over! Det är inte ens lönt att fortsätta skriva om reseupplevelser. Att ställa in resor utan att ens bry sig om att lägga ut informmationen på internet innan är en rätt kraftig förolämpling mot kunden. Slutresultatet av strulet blev en negradering till klass 2 på 11-tåget och en (hitills) två timmars försening av resan.

Men nu åter till den här broschyren som ligger i tågen där SJ ska förklara varför det går trögt för dem att hålla vad de utlovar. Det är fyra enkla anledningar:

1. Snöiga spår. Så här står det: "Banverket (som har ansvar för spår och växlar) har haft svårigheter med snöröjning".
2. Fler viltolyckor. Så här står det: "Älgar och andra djur tar sig upp på spåren för att det saknas viltstängsel".
3. Isiga spår. så här står det: "Det kan ta upp till åtta timmar att få bort all is på ett tåg".
4. Köer i verkstan. Texten i korthet: "Isen skadar tågen".

Så efter att ha konstaterat att det är banveket som inte lyckats med sitt jobb, att älgar befinner sig på fel platser och att kung Bore är stygg kommer en fin avslutningsrubrik: "Vad gör vi nu?". Under den kan du sammanfattat läsa följande: "Vi har förstärkt med flera hundra personer extra i våra callcenters för att korta telefonköerna". Med tanke på vad de själva har analyserat fram som problemorsaker känns det som en jävligt taskig åtgärd. I fortsättningen tar jag flyget!

Inga kommentarer: